Ansöka

Alla ansökningar görs digitalt via Jordbruksverkets E-tjänst.

Tänk på!

Innan ni öppnar en ansökan i Jordbruksverkets E-tjänst måste ni få er projektidé bekräftad av våra projektcoacher. Läs mer under intresseanmälan.

Ansökan

I ansökan ska du bland annat svara på frågor om

  • vilka mål och resultat som projektet ska uppnå
  • vad du ska genomföra vilka utgifter du kommer att ha i samband med projektet.

Du kan behöva en fullmakt för att söka stöd och utbetalning åt en organisation eller ett företag. Du kan också ge fullmakt så att någon annan kan söka åt dig.
>Läs mer fullmakter

Planera din budget

Du ska fylla i en budgetmall och bifoga till ansökan. Du ska också bifoga underlag till ansökan som visar hur du kommit fram till din budget. Exempel på underlag är offerter och prisuppgifter från mer än en leverantör.

Checklista – så gör du din budget rätt

✅ Använd vår budgetmall.
✅ Bifoga minst två prisuppgifter för varje inköp/investering.
✅ Använd alltid den lägsta prisuppgiften i din budget – eller motivera varför du valt ett dyrare alternativ.
✅ Förklara om du inte kan få fram två prisuppgifter (t.ex. vid specialutrustning).
✅ Ta med frakt, installation och andra tilläggskostnader .
✅ Dubbelkolla att alla belopp i budgeten stämmer med bifogade underlag.

Budgetmall – projektstöd

Bilagor

Andra viktiga bilagor kan vara:

– Aktivitetsplan
– Tillstånd
– Kartor eller visuella beskrivningar
– Jämförelsbara offerter

När du har skickat in din ansökan om stöd

Först kommer vi att bereda er ansökan till vår styrelse som fattar beslut om projektet ska prioriteras. Det innebär bland annat att kontrollera om er ansökan uppfyller urvalskriterierna och att er budget är rimlig. Om ert projekt blivit tillstyrkt av styrelsen handläggs ärendet klart.

Därefter överprövar Jordbruksverket ansökan och fattar det formella beslutet. Det kan ta några månader så bered er på att det kan ta tid.

Om ni påbörjar ert projekt innan ni fått ert beslut om stöd är det viktigt att ni ändå följer de villkor som gäller för stödet. Annars kan det hända att ert stöd minskar eller att ni inte får något stöd alls.

Ni kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betalningsdatum från och med den dag er ansökan kommit in till myndigheten.

Vi kan inte nog understryka vikten av en detaljerad och rimlig budget!

Detta kommer vi att granska:

✅ Kontrollera att sökande bifogat minst två prisuppgifter per utgiftspost (eller har motiverat avvikelse).
✅ Säkerställ att sökande valt den lägsta prisuppgiften i budgeten, om inte – kontrollera motivering.
✅ Om prisnivån verkar hög eller låg – överväg att involvera utvärderingskommittén.
✅ Granska omfattningen av offerterna (vad ingår, vad saknas, villkor som frakt, installation mm).
✅ Kontrollera om samlad bedömning via utvärderingskommitté krävs (t.ex. vid ovanliga eller svårbedömda utgifter).
✅ Dokumentera metodval och motivering i beslutet (exempelvis ”jämföra anbud + kommittébedömning”).
✅ Se till att bilagor, offerter och kommitténs protokoll är fullständiga och lätta att följa vid kontroll.

Stöd till projekt och samarbeten

Du kan få stöd för projekt som bidrar till utveckling i ditt leader­område enligt leader­områdets utvecklings­strategi. Här ingår även samarbeten med andra leader­områden.